Teme

Ovom rubrikom predstavljamo niz tema o Velikom ratu obrađenih kroz raznovrsne članke temeljene na literaturi i arhivskom gradivu. Tim ćemo putem nastojati proširiti znanje o manje poznatim vidovima rata i približiti ga čitateljima. Teme koje obrađujemo bit će: vojni aspekti rata, gospodarske prilike u ratu, svakodnevnica u ratnom vremenu, priče pojedinaca te zanimljivosti.
5.5.2016.

28. domobranska osječka pješačka pukovnija u Zbirci fotografija Državnoga arhiva u Osijeku

28. domobranska osječka pješačka pukovnija nastala je 1890. godine iz 28. polubrigade (Osijek), u čijem su sastavu bile tri bojne (82. Vinkovci, 91. Nova Gradiška i 92. Mitrovica), i to prema naputku za provedbu Zakonskoga članka VI: 1889. o obrambenoj sili, ostalih obrambenih zakona i provedbenog naputka.
Prema podjeli vojnih popunidbenih zapovjedništava i kotareva kraljevskih ugarskih domobranskih pješačkih pukovnija 28. pješačka pukovnija (Osijek) imala je tri bojne: 1. Osijek (popunidbeni kotari): Vukovar, Vinkovci, Županja, Ilok, Šid, Đakovo; 2. Osijek (popunidbeni kotari): Donji Miholjac, Našice, Osijek, Požega, Brod, Požega (grad), Brod (grad) i Osijek (grad) i 3. Zemun (popunidbeni kotari): Mitrovica, Irig, Ruma, Stara Pazova, Zemun, Mitrovica (grad), Karlovci (grad), Petrovaradin (grad) i Zemun (grad). Narodnosni sastav pukovnije 1914. godine činilo je 96 % Hrvata i Srba te 4 % ostalih.
Valja istaknuti da su na početku Prvoga svjetskog rata u austrougarskoj vojsci čak 14 % od svih uvojačenih vojnika bili Hrvati, što je bio najveći postotak u odnosu na druge zemlje Austro-Ugarske Monarhije. Također je bitno istaknuti da je vojno sposobno stanovništvo Kraljevine Hrvatske, Slavonije i Dalmacije vojačeno u zajedničku austrougarsku vojsku, ne samo u pješaštvo, nego i u konjaništvo u domobranstvu, topništvo, lovačke bataljune, jedinice pionira i opkopara te u mornaricu. Pritom je bitno da se upravo pješaštvo, koje je predstavljalo glavninu redovite vojske, smatralo „kraljicom vojske“ i samim time bilo od velike važnosti austrougarske vojske na svim bojištima Prvoga svjetskog rata.
Raspadom Austro-Ugarske Monarhije i stvaranjem Države Slovenaca, Hrvata i Srba pokrenut je proces demobilizacije, u kojemu su raspuštene postrojbe VI./VII. zagrebačkoga Hrvatsko-slavonskoga domobranskog okružja Kraljevskoga ugarskog domobranstva. Raspuštanje domobranstva počelo je u studenome 1918. i nastavilo se u vrijeme Kraljevstva Srba, Hrvata i Slovenaca, te je početkom siječnja 1919. naređeno ukidanje 28. domobranske osječke pješačke pukovnije (kao i ostalih vojnih formacija iz zajedničke austrougarske vojske).

Fotografije 28. domobranske osječke pješačke pukovnije u Zbirci fotografija Državnoga arhiva u Osijeku

Osim za sjećanje, fotografije na bojištima tijekom Prvoga svjetskog rata ponajprije su snimane za službene svrhe (naoružanje, lokacije, vojska, ranjeni, poginuli i itd.). Iz analitičkoga inventara Zbirke fotografija HR-DAOS-2035 za ovu analizu izdvojene su isključivo one fotografije na kojima se nalazi 28. domobranska osječka pješačka pukovnija. Na početku svake serije fotografija nalazi se kratki opis serije, u kojemu se navode razina opisa, vrijeme nastanka, mjesto nastanka i koje gradivo spomenuta serija sadržava. Zadržane su ukupne karakteristike serije bez obzira na to što su ispod nje izdvojeni samo oni snimci na kojima je 28. domobranska osječka pješačka pukovnija. Ukupan broj izdvojenih fotografija svih serija ove zbirke je 162. Fotografije nemaju negative, sve su pozitivi na papiru, na čijoj se stražnjoj strani nalaze utisnute crte za pisanje kao na razglednicama, te su dobro sačuvane s obzirom na starost (cca 100 godina) i uvjete čuvanja (velika kartonska kutija u spremištu). Autori svih izdvojenih fotografija 28. domobranske osječke pješačke pukovnije iz ove zbirke nažalost su nepoznati.

Analiza prema elementima opisa fotografija

Na 99 fotografija u elementima opisa vrijeme nastanka označene su godine: 1917. (7.216. i 7.219.) s označenim upitnikom (10.56., 10.59., 10. 84. i od 10.151. do 10.243.) te 1918. godina (6.51. i 7.220.). Mjesto nastanka označeno je na 12 fotografija, i to: Virovitica (6.51.), Sadzawa, Poljska (10.48. i 10.61.), Černovice, Ukrajina (10.54., 10.62. i 10.72.), Bukovina, Ukrajina (10.44., 10.45. i 10.73.), Asiago, Italija (10.77.), Dnjestar, Rumunjska (10.81.) i Variano, Italija (10.83.). Na svim su fotografijama fotograf i atelje nepoznati, a budući da je pozitiv fotografije u pitanju snimak, on je uvijek jedan. Formati (bez paspartua) su različiti pa je najviše fotografija s dimenzijama 14 x 9 cm ‒ 148 snimaka (od kojih su 93 snimka u albumu, a 55 pojedinačni snimci), 13,50 x 8,50 cm imamo ‒ 1 snimak, 13 x 9 cm ‒ 10 snimaka, 12,50 x 9 cm ‒ 1 snimak i 12 x 9 cm ‒ 2 snimka. Medij na kojemu se nalaze fotografije kod svih je isti, a to je papir (od toga 93 snimka nalaze se u kartonskome albumu manjega formata), tehnika je crno-bijela, dok je polaritet isključivo pozitiv.

Analiza sadržaja fotografija

Sve fotografije pukovnije iz Zbirke fotografija HR-DAOS-2035 tematski su podijeljene na: „studijske” portrete, naoružanje, vojnici i životinje, mirna razdoblja na ratištu te ranjeni i poginuli. Svaka serija detaljno obrađuje sadržaj fotografija uključujući i tekst na stražnjoj strani fotografije, koji također donosi važne podatke o osobama na slici, mjestu i vremenu nastanka fotografije, ali koji se nažalost nalazi na samo dvije fotografije ove pukovnije.

„Studijski” portreti

Kroz preostale elemente opisa Naziv fotografije i Opis fotografije analizira se sadržaj za ovu potrebu izdvojenih fotografija spomenute zbirke. One većim dijelom dokumentiraju svakodnevnicu 28. domobranske osječke pješačke pukovnijske od vrlo opuštenih prilika na fronti (slikanje s psima, konjima, vrtlarenje, objedovanje i sl.) do fotografija oružja, ranjenika, posjeta nadređenih te prirodnih ljepota kraja u kojem se u tome trenutku pukovnija nalazila. U zbirci se nalazi i nekoliko „studijskih” portreta vojnika u improviziranome studiju na fronti, koje su se najčešće slale najmilijima u domovinu, a na kojima se mogla vidjeti odlikovanja, vojni činovi i drugi dijelovi vojne odore (2.83., 6.3. 6.5., 6.6., 10.158., 10. 198. i 10.234.). Većina je fotografija izrađena tako da je poleđina izgledala poput razglednice. Vrlo su često stoga korištene za dopisivanja iako u slučaju fotografija 28. domobranske osječke pješačke pukovnije koje se nalaze u ovoj zbirci na samo dvije (6.6. i 7.216.) pronađen je tekst u tome obliku koji bi nam mogao otkriti koji zanimljivi detalj života nekoga od vojnika na fotografijama ili njihovih bližnjih kod kuće. Pod signaturom 6.6. stoji tek komu je posvećena fotografija „Svom prijatelju…”, dok se pod signaturom 7.216. krije puno više informacija: puna adresa primatelja „Blag. gosp. Lavoslav Kozmar, Osijek, Kapucinska 4, Slavonija”; tekst poleđine fotografije/razglednice: „Mili oče! Šaljem Vam dvije slike pri ugovoru o „primirju”. Danas je iznenada otišao Vogrić u Osijek, te mu nisam mogao ništa poslati da Vam donese. Pozdrav i rukoljub … (nečitko)” te točan datum pisanja „10. XII. 917.”. Vidljiva su i dva žiga, crveni „ZENSURIRT Kr. ug. 28. d. p. p.”, i okrugli tamnoljubičasti „TABORI POSTAHIVATAL 365, 917 DEC 12”. Budući da na ostalim fotografijama ne postoji zapis na poleđini, jako je teško doći do točnih informacija o događajima na njima s obzirom na proteklo vrijeme od nastanka fotografije.

Naoružanje

Od pješačkoga naoružanja prevladavaju puške Mannlicher M-1888, M-1890 i M-1895. Na fotografijama 28. domobranske osječke pješačke pukovnije vidljivo je sljedeće oružje: haubica 30,5 cm (10.56., 10.59.), protuzrakoplovni top (10.87.), manji poljski i brdski topovi (10.156., 10.157., 10.239.), puške s postavljenim bajunetom (10.151., 10.161.) te puške bez bajuneta (10.155., 10.160., 10.193., 10.219., 10.220.). Osim pojedinačnih vrsta oružja na fotografijama vidljiva je i druga vojna oprema poput telefona (10.155., 10.156., 10.157., 10.196. i 10.237.), dalekozora (10.193., 10.194.), zastava (7.216. i 7.220.), automobila (7.15.) i slično.

Vojnici i životinje

Malo je ratova u povijesti čovječanstva u kojima ljudi i životinje nisu dijelili iste rizike i sudbinu, bilo da su bile ranjavane, gladovale ili strahovale, bilo da su pogibale na mnogim ratištima svijeta poput svojih suboraca ‒ ljudi. Neke su se životinje na bojišta dovodile u službi lociranja neprijateljskih pozicija, traženja zatrpanih u ruševinama, kao prijevozno sredstvo, pa čak i radi dizanja morala tako da se postupno stvarala emocionalna veza između vojnika i životinja. Upravo u tome smislu ovdje će biti prikazana zastupljenost životinja, točnije konja i pasa, na izdvojenim fotografijama 28. domobranske osječke pješačke pukovnije. Brojčano najviše se na fotografijama pojavljuju konji, i to bijeli s kojim se vojnici slikaju jašući na njemu, stojeći pored njega, opušteno ga milujući, snimljeni pojedinačno ili skupno (10.162., 10.163., 10.174., 10.240., 10.243.); crni (7.147., 10.164., 10.165.,); crno-bijeli (7.33.) i ostali (10.52., 10.62., 10.63., 10.65., 10.68., 10.71., 10.72., 10.153., 10.175., 10.176., 10.177., 10.211., 10.235., 10.236.). Od pasa u pukovniji najčešće su se vojnici fotografirali uz manjega crno-bijelog psa (moguće štene), za kojega bi se moglo reći da je predstavljao maskotu 28. domobranske osječke pješačke pukovnije jer se često pojavljuje na fotografijama s vojnicima – na pojedinačnim ili skupnim te na opuštenim ili službenim snimkama (10.166., 10.167., 10.181., 10. 193., 10.228.), zatim crnoga (10.62., 10.66., 10.70.) te bijeloga (10.241.).

Mirna razdoblja na ratištu

Na manjemu broju fotografija prikazani su vojnici 28. domobranske osječke pješačke pukovnije u atmosferi mirnoga razdoblja na ratištu uz podignute boce vina i čaše. Jedna od zanimljivijih fotografija koja prikazuje tu atmosferu je fotografija orkestra u prirodi na kojoj su vidljivi instrumenti poput tamburica i kontrabasa uz držanje podignutih boca i čaša, a koja predstavlja važnost glazbe u životu vojnika, pa čak i u ratnim uvjetima, gdje se uz oružje nose i glazbeni instrumenti (7.219.). Na fotografiji sa 14 nasmijanih vojnika u istoj pozi (sjede jedan iza drugoga na proplanku), svaki s bocom vina i cigaretom u ustima, itekako je vidljiv smisao za humor osječke pukovnije (7.222.). Osim potrebe za slušanjem glazbe, vojnici su pokazivali i sklonost prema plesu, što je vidljivo na jednoj od fotografija na kojoj dvojica vojnika plešu u prirodi uz bodrenje njihovih suboraca (10.162.). Na fotografiji 10.171. trojica vojnika toče jedan drugomu piće u čaše, na 10.191. četvorica vojnika piju za stolom iz boca i čaša ispred bunkera na kojemu piše „Villa …(nečitko)”, na 10.201. sedmorica vojnika piju i jedu ispred bunkera na kojemu stoji natpis „Villa Ella”, dok na fotografiji 10.226. osmorica se vojnika također slikaju uz podignute čaše i boce za stolom, ali ovoga puta u prostoriji čiji su zidovi obloženi vjerskim pravoslavnim slikama, tj. ikonama.

Ranjeni i poginuli

Ranjavanje i smrt, kao sastavni dio života vojnika u ratu, ne izostaju ni na fotografijama 28. domobranske osječke pješačke pukovnije, stoga je 12 fotografija zabilježilo/ovjekovječilo tu temu. Ranjenici i bolničari (bijeli povez s crvenim križem na lijevoj nadlaktici) snimljeni su u tzv. bolnici s krevetima na kat i ikonama po zidovima (10.212., 10.215., 10.126., 10.217. i 10.218.) te ispred nje (10.214.). Rane umotane zavojima nalaze se na gornjemu dijelu glave, vratu, očima, rukama i nogama vojnika. Bolničari su snimljeni kako nadgledaju ranjene ili za vrijeme kupanju ranjenika u limenoj kadi ili kupanja u koritu te kod kotla za grijanje vode za kupanje. Osim liječenja i ukopa na jednoj od ovih fotografija snimljen je i leš nepoznatoga vojnika snimljenoga u prostoriji na improviziranome krevetu s prostrijelnom ranom na prsima, zavojima umotanim nogama, s tim da je mu lijevo stopalo amputirano (10.205.). Groblja vojnika navedene pukovnije nalaze se na različitim mjestima, od šumom okruženih ravnica (10.208.) do grobova na proplancima (10.50., 10.51.) te već postojećih uređenih groblja (10.57.). Na samo jednoj fotografiji snimljen je ukop vojnika, gdje su vidljivi suborci koji ga spuštaju u raku te svećenik pri molitvi (10.243.). Grobovi su uređeni na način tako što su od dva komada drveta izrađivani križevi na kojima je rukom ucrtavan križ te ispod njega broj pukovnije kojoj je preminuli pripadao, ime i prezime, čin u pješadiji te datum smrti, dok je na nekima samo pisao četveroznamenkasti broj (npr. 2687). Cvijeće su odlagali na grobne humke, ali i na križeve.

Erika Žilić Vincetić

Kalendar 2016.

O projektu

Uredništvo stranica "Prvi svjetski rat - pogled iz arhiva"

Projekt financira Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.

 

HDA - kontakt

Hrvatski državni arhiv

  • Marulićev trg 21
  • 10000 Zagreb Hrvatska
  • Tel: +385 1 4801 999
  • www.arhiv.hr
Sample Colors
  • Wide
  • Boxed
en-UShr-HR